سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت تضمین حسن انجام کار و حسن انجام تعهدات

تفاوت حسن انجام کار و حسن انجام تعهدات

تفاوت تضمین حسن انجام کار و حسن انجام تعهدات

حسن انجام کار و حسن انجام تعهدات دو ضمانت نامه جداگانه هستند که نزد کارفرما تا تحویل پروژه باقی می مانند. اولی به عنوان مبلغی از صورت وضعیت کسر می شود و دومی هنگام انعقاد قرارداد اغلب به عنوان نوعی ضمانت نامه بانکی یا وثیقه به کارفرما تحویل داده می شود. در این مطلب به تفاوت حسن انجام کار و حسن انجام تعهدات می پردازیم. با ما همراه باشید.

تضمین حسن انجام کار

در ماده ۳۵ شرایط عمومی پیمان در مورد تضمین حسن انجام کار آمده است:

“از مبلغ هر پرداخت به پیمانکار، معادل ۱۰ درصد به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر و در حساب سپرده نزد کارفرما نگهداری می‌شود.”

در قراردادهای پیمانکاری روال به این صورت است که پیمانکار هر ماه صورت وضعیتی از کارها و هزینه های انجام داده شده را به کارفرما تحویل می دهد. کارفرما پس از تایید صورت وضعیت و کسر بیمه و مالیات و دیگر کسورات قرارداد مبلغ را به پیمانکار پرداخت می کند.

براساس بند ۳۵ شرایط عمومی پیمان، ۱۰ درصد این مبلغ به عنوان تضمین انجام کار نزد کارفرما باقی مانده و بلوکه خواهد شد. البته رعایت مقررات مربوط به حسن انجام کار، تنها در قراردادهای پیمانکاری دولتی الزامی است. در قراردادهای خصوصی طرفین قرارداد می توانند شروط مربوط به حسن انجام کار را تغییر دهند.

به عبارتی تضمین حسن انجام کار، مبلغ مشخصی است که تا زمان مشخصی نزد کارفرما باقی می ماند. پس از تصویب صورت وضعیت قطعی، نیمی از مبلغ بلوکه شده نزد کارفرما به پیمانکار بازگردانده می شود و نیمی دیگر از آن، مشروط بر اینکه در دوره تضمین عیب و نقصی در پروژه پیمانکاری مشاهده نشده باشد به پیمانکار برگردانده می شود. اگر کارفرما در پروژه عیب و نقص مشاهده کند، پیمانکار باید به هزینه خود آن عیب را برطرف کند و پس از برطرف کردن عیب، مبلغ باقی مانده به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

تضمین انجام تعهدات

تضمین انجام تعهدات، نوعی ضمانت نامه بانکی یا ضمانت صادره از موسسات اعتباری، وجه نقد به حساب سپرده بانکی مجاز، ضمانت نامه صادره از بیمه، سفته، وثیقه ملکی یا اوراق مشارکت است که بسته به موضوع پیمانکاری و نوع قرارداد متفاوت خواهد بود.
این ضمانت نامه هنگام انعقاد قرارداد از طرف پیمانکار به کارفرما تحویل داده می شود. کارفرما می تواند نوع و شرایط ضمانت نامه و حتی بانک مورد قبول خود را اعلام کند و زمان تسلیم ضمانت نامه انجام تعهدات هنگام امضای قرارداد است و نه قبل و بعد از آن.

تفاوت حسن انجام کار و حسن انجام تعهدات

همانطور که در بالا دیدیم تضمین حسن انجام کار، مبلغی است که از صورت وضعیت ها کسر شده و از طریق آن کارفرما از اجرای درست و صحیح پروژه اطمینان حاصل می کند ولی تضمین انجام تعهدات صرفا اجرای تعهدات را تضمین می کند ولی به اجرای درست پروژه نمی پردازد.

تفاوت دیگر تضمین حسن انجام کار با ضمانت نامه انجام تعهد این است که تضمین حسن انجام کار مبلغی ست که از هر صورت وضعیت کسر می شود و کارفرما آن را نزد خود نگه می دارد. اما در تضمین انجام تعهدات، پیمانکار نوعی ضمانت بانکی یا وثیقه را در در همان ابتدای کار در اختیار کارفرما قرار می دهد. از لحاظ زمان آزادسازی نیز این دو نوع تضمین بایکدیگر تفاوت دارند، مبلغ تضمین حسن انجام کار بعد از تحویل قطعی پروژه به پیمانکار برگردانده می شود. اما تضمین انجام تعهدات زودتر از حسن انجام کار و تا یک ماه پس از تحویل موقت آزاد می شود.

این دو نوع تضمین کاملا با یکدیگر تفاوت دارند و هیچ کدام نمی تواند جایگزین دیگری باشد. کارفرما با نگهداشتن بخشی از صورت وضعیت نزد خود، می تواند خسارات احتمالی ناشی از اجرای نادرست یا معیوب کار را جبران کند که این مبلغ همان حسن انجام کار است. در مورد ضمانت نامه اجرای تعهدات چنین چیزی صادق نیست و پیمانکار آن را برای جلب اطمینان برای اجرای تعهدات تا زمان بهره برداری و تحویل موقت تسلیم کارفرما می کند.

در نرم افزار مدیریت قراردادهای درگاه، امکان تعریف انواع ضمانت نامه، تعیین فرمول انواع ضمانت نامه، امکان تنظیم هشدار برای مهلت اعتبار ضمانت نامه، امکان تمدید یا آزادسازی ضمانت نامه از بانک توسط سیستم و بررسی اصالت ضمانت نامه از بانک صادر کننده وجود دارد. برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین جامع ترین سامانه مدیریت قرارداد، کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

۴.۵/۵ - (۱۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت