سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

نحوه محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی پروژه

محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی پروژه

نحوه محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی پروژه

با زمانبندی پروژه مطابق با فهرست مقادیر و هزینه های درج شده می توانید کنترل مالی و فیزیکی پروژه را کاملا به دست بگیرید و بودجه بندی درستی داشته باشید. پیشرفت مالی پروژه از تقسیم آخرین عدد صورت وضعیت به مبلغ کلی قرارداد به دست می آید ولی تعیین درصد پیشرفت فیزیکی چندان ساده نیست. اصولا این دو شاخص را نمی توان در مقایسه با هم ملاک قرار داد چرا که این دو مفاهیم بسیار متفاوتی در حوزه پیشرفت پروژه هستند.

بگذارید یک مثال بزینم تا تفاوت این دو برای شما روشن تر شود، برای ساخت یک ساختمان مسکونی، ساخت زیر بنا و برپایی اسکلت آهنی ممکن است ۵۰ درصد هزینه کل پروژه را صرف خود کند، ولی این به این معنا نیست که نصف پیشرفت فیزیکی پروژه انجام شده است. بسته به اندازه ساختمان و نقشی کشی و دیگر امکانات ساختمان، ممکن است برپایی اسکلت آهنی تقریبا سی درصد پیشرفت فیزیکی پروژه باشد. دقیقا به همین دلیل ساده که مراحل پیشرفت مالی قرارداد لزوما مساوی با مراحل پیشرفت فیزیکی قرارداد نیستند. از مراحل مالی پروژه نمی توان به میزان پیشرفت فیزیکی پروژه پی برد.

با در نظر گرفتن درصد پیشرفت هر فعالیت، به عنوان شاخصی برای پیشرفت فیزیکی آن فعالیت و تقسیم کردن آن به مقدار کل فعالیت می توان درصد پیشرفت آن فعالیت را در پروژه مشخص کرد. خب حالا در نظر بگیرید که در پروژه ای هشتاد درصد بتن ریزی، ۳۰ درصد اسکلت بندی انجام شده است، چگونه می توان این درصدها را با هم تلفیق کرد و به درصد پیشرفت فیزیکی پروژه رسید؟

درصد پیشرفت فیزیکی یا پیشرفت وزنی چیست؟

شاخصی برای سنجش میزان انجام فعالیت های پروژه

نسبت حجم کاری انجام شده به کل حجم کاری

احجام کاری نسبت به میزان کار انجام شده

معمولا سه راه برای اندزه گیری نحوه پیشرفت فیزیکی پروژه وجود دارد

  • روش زمانی

 

در روش زمانی که در نرم افزارهای مرتبط نیز آنها را بکار می برند، مدت زمان به طول انجامیدن هر فعالیت عاملی برای تعیین درصد پیشرفت فیزیکی پروژه است. برای مثال فعالیت های A، B و C به ترتیب 10 روز، 50 روز و 20 روز طول می کشند. در نتیجه هر فعالیت پیشرفت پروژه ها دارای سهم های 12.5 درصد، 62.5 درصد و 25 درصد هستند.

• روش نیروی انسانی

 

در این روش محاسبه تعداد نفر به روز سهم فعالیت را نسبت به کل پروژه نشان می دهد. وقتی که تنها فاکتور زمان برای نشان دادن وزن پیشرفت فیزیکی مناسب نباشد. ممکن است در بعضی فعالیت ها زمان، ارزش فیزیکی لازم برای آن فعالیت را نشان ندهد. در بعضی فعالیت ها، زمان نشان دهنده ارزش فیزیکی لازم برای آن فعالیت را نشان نمی دهد، مثلا نقشه برداری از آن فعالیت هایی ست که در هر پروژه ساختمانی نیاز بوده و در طول پروژه در حال انجام است. اما در این مورد اگر زمان را فاکتوری برای پیشرفت فیزیکی یک فعالیت در نظر بگیریم، نقشه برداری سهم زیادی را نصیب خود خواهد کرد. در حالیکه ممکن است تعداد نقشه برداری پروژه به دو یا سه عدد محدود شود. در این صورت اگر از شیوه نفر_روز برای محاسبه وزن پیشرفت استفاده شود، سهم نقشه برداری بیشتر خواهد بود.

  • روش ساده

در این روش از یک فرمول ساده استفاده می شود:

پیشرفت فیزیکی : (تجهیز کارگاه- مبلغ قرارداد) (مصالح پای کار+ تجهیز کارگاه)_مبلغ صورت وضعیت

استفاده از این روش به کار  پروژه هایی که مبنای مالی دارند، نمی آید.

نحوه محاسبه در صد پیشرفت پروژه

قبل از نشان دادن چگونگی محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، لازم است که با تعریف بعضی مفاهیم آشنا شوید

  • روش ساده

در این روش از یک فرمول ساده استفاده می شود:

پیشرفت فیزیکی : (تجهیز کارگاه- مبلغ قرارداد) (مصالح پای کار+ تجهیز کارگاه)_مبلغ صورت وضعیت

استفاده از این روش به کار  پروژه هایی که مبنای مالی دارند، نمی آید.

وزن دهی به فعالیت ها با توجه به میزان زمان و هزینه و سختی آن 

در برخی پروژه ها با توافق کارفرما، مشاور و پیمانکار به فعالیت های مختلف با در نظر گرفتن میزان اهمیت آنها در پیشبرد پروژه و بار مالی که به پروژه تحمیل می کنند، وزن داده می شود و محاسبه پیشرفت فیزیکی پروژه براساس وزن های داده شده به این فعالیت ها به دست می آید.

وزن نسبی (WF: Weight Factor) چیست؟

اهمیت یک فعالیت در پروژه نسبت به سایر فعالیت ها را وزن آن فعالیت می گویند. برای مثال اگر فعالیتی دارای وزن ۶ باشد، در برابر فعالیتی که ارزش وزنی ۳ دارد، دو برابر اهمیت دارد. در نتیجه پیشرفت فیزیکی پروژه، با پیشرفت فعالیت های با وزن بیشتر ارتباط مستقیم دارد.
به طور معمول وزن هر آیتم در پروژه بر اساس هزینه آن درنظر گرفته می شود. بدین معنا که هرقدر، هزینه فعالیتی بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر خواهد بود. البته معیارهای وزن دهی فعالیت ها، می توانند موارد دیگری را هم در برداشته باشد

وزن یا ارزش نسبی کل پروژه و هر آیتم از WBS

نشان دهنده ارزش  یک فعالیت نسبت به کل پروژه است و برابر با جمع اوزان تمامی آیتم های نوشته شده در ساختار شکست کار یا WBS است.

معمولا ارزش نسبی آیتم های یک لیست براساس هزینه آنها در نظر گرفته می شود. اما معیارهای وزن دهی فعالیت ها می توانند دارای موراد دیگری هم باشند.

محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی پروژه از طریق نرم افزار

روش درست برای تعیین درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، به نوع پروژه بستگی دارد.استفاده از روش زمانی با استفاده از نرم افزار های محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی سریع ترین و رایج ترین روش است. نرم افزارهایی مانند Primavera یا MSP در این روش مورد استفاده قرار می گیرند. البته می توان از نرم افزار اکسل هم برای تعیین درصد پیشرفت فیزیکی پروژه استفاده کرد. انتخاب استفاده از این روش ها، بستگی به میزان تسلط شما به هر کدام از این نرم افزارها دارد.

نرم افزار مدیریت قراردادها ی درگاه، در کنار رسیدگی به کلیه فرایندهای پس از ثبت قرارداد، نظیر کنترل صورت وضعیت، ثبت و مدیریت کمیسیون ها، تغییرات مقادیر، متمم ها و الحاقیه ها، مابه التفاوت و تعدیل ها، تاخیرات و تعلیق ها، امکان کنترل و مدیریت بهینه پروژه را نیز فراهم می کند.

برخی از امکانات بخش کنترل پروژه نرم افزار امور قراردادهای درگاه:

  • امکان ثبت فعالیت و فعالیت تکرارشونده
  • امکان ثبت فعالیت ها به صورت درختی
  • امکان ثبت زمانبندی فعالیت ها
  • امکان محاسبه خودکار زمانبندی فعالیت ها
  • امکان ورود درصد پیشرفت هر فعالیت توسط پیمانکار
  • امکان تایید یا اصلاح درصد پیشرفت وارد شده توسط دستگاه نظارت و مجری
  • امکان نمایش گرافیکی پروژه
۳.۸/۵ - (۹ امتیاز)
۲ دیدگاه
  • محمدرضا آذرپونه
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۰۰ ق٫ظ,۱۸ آذر ۱۴۰۲

    با سلام ، وقت شما بخیر ، ازاین نرم افزارچه شرکت ها یاسازمان هایی استفاده می کنند

    • ادمین
      پاسخ
      ارسال شده در۱۰:۱۰ ق٫ظ,۱۹ آذر ۱۴۰۲

      با سلام و عرض خسته نباشید سازمان هایی که سالانه تعداد معاملات زیادی رو برگزار می کنند و با حجم بالای قراردادها سروکار دارند از این نرم افزار استفاده می کنند. شرکت هایی همچون دیجی کالا ، همراه اول، شرکت های پتروشیمی و بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دیگر از این نرم افزار استفاده می کنند. پیشنهاد می کنیم صفحه مشتریان اندیشه پرداز را مشاهده بفرمایید.

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت