نحوه اعتراض به نتیجه مزایده
برگزاری مزایده یکی از روش های فروش کالا و خدمات است که علاوه بر ایجاد رقابت سالم در بین خریداران، باعث می شود تا فروشنده به بهترین قیمت دست یابد. با این حال گاهی افراد شرکت کننده نسبت به روند برگزاری مزایده یا نتیجه نهایی آن اعتراض دارند. قانون نیز این حق را برای افراد محفوظ دانسته است تا بتوانند در صورت لزوم مراحل اعتراض را کاملا قانونی طی کنند و خواهان رسیدگی شوند. در این مقاله به نحوه اعتراض به نتیجه مزایده می پردازیم.
اعتراض به نتیجه مزایده چیست؟
بر اساس ماده ۱۶۹ آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، هر فردی که از عملیات اجرایی شکایت داشته باشد می تواند شکایت خود را با ذکر دلیل و ارائه مدارک به مراجع ذی ربط تسلیم کند. از این رو طرفین مزایده و اشخاص ثالث می توانند اعتراض خود را با ارائه مستندات و مدارک به مراجع ذی ربط ثبت کنند. در صورتی که طرفین یا اشخاص ثالث به نظر رییس ثبت عملیات اجرایی اعتراض داشته باشند، می توانند شکایت خود را ظرف مدت ده روز به دادگاه محل تقدیم نمایند.
مصادیق اعتراض به نتیجه مزایده شامل مواردی از جمله عدم رعایت تشریفات قانونی و مقررات مزایده، مشکلات مربوط به ارزیابی مال، ملاحضات حقوقی و شرعی، اشتباهات رخ داده در مراحل اجرایی و نبود رقابت سالم می شود.
نحوه اعتراض به نتیجه مزایده
اگر که فرایند برگزاری مزایده با تخلفاتی از جمله عدم شفافیت کافی و نقص قوانین صورت بگیرد؛ ذی نفعان می توانند با تنظیم شکایت به مراحل قضایی مربوط یا نهادهای ناظر از جمله سازمان بازرسی کل کشور یا دیوان عدالت اداری، اعتراض خود را اعلام و درخواست ابطال مزایده را مطرح کنند.
اشخاصی که قصد اعتراض به نتیجه مزایده و درخواست ابطال آن را دارند باید اعتراض خود را در قالب لایحه اعتراض مزایده به دادگاه تسلیم کنند. در این لایحه باید به دلایل و مدارک مورد استناد با ادبیات رسمی و محکمه پسند با استناد به قانون پرداخته شود. این مدارک که جهت اثبات بی اعتباری مزایده به دادگاه ارائه می شود؛ ثابت می کند که مزایده از اساس فاقد اعتبار قانونی بوده است. این مدارک شامل گزارش های کارشناسی مبنی بر ارزیابی نادرست اموال، اسناد مالکیت جعلی، اثبات عدم صلاحیت برگزارکننده مزایده یا وجود محکومیت های قضایی علیه فرایند مزایده می باشد. اگر که این مدارک در مراجع ذی ربط اثبات شود، دادگاه حکم به ابطال مزایده را صادر خواهد کرد.
نکته حائز اهمیت در روند اعتراض به نتیجه مزایده، توجه به ماده ۱۷۲ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا می باشد. مطابق با این ماده پس از تنظیم و امضا صورت جلسه مزایده اعتراض به عملیات اجرایی مزایده امکان پذیر نمی باشد. با این حال در صورتی که قبل از تنظیم و امضای سند انتقال یا تحویل مال رییس ثبت، عملیات اجرایی را مغایر با قانون تشخیص دهد؛ رای بر تجدید عملیات اجرائی داده که در این شرایط رای صادره باید به اشخاص ذی نفع ابلاغ شود که این رای قابل شکایت و رسیدگی در هیئت نظارت است.
مهلت اعتراض به نتیجه مزایده
مهلت اعتراض به نتیجه مزایده به نوع مزایده و مرجع برگزار کننده آن بستگی دارد. در مزایده های دولتی و مناقصات عمومی مطابق با قانون برگزاری مناقصات و مزایدات، معمولا حداکثر ۲۰ روز پس از اعلام نتایج مزایده فرصت برای اعتراض وجود دارد. در مزایده های خصوصی مهلت اعتراض مطابق با قرارداد بین طرفین تعیین می شود.
نکات کلیدی برای موفقیت در اعتراض به مزایده
برای موفقیت در اعتراض به نتیجه مزایده توجه داشته باشید که متن اعتراضی که تنظیم می کنید بدون هیچ گونه ابهام و پیچیدگی باشد و قابلیت استناد بر اساس مدارک و شواهد را داشته باشد. در این خصوص مشورت با یک وکیل متخصص در این حوزه می تواند کمک شایانی در افزایش موفقیت شما در اعتراض به نتیجه مزایده داشته باشد.
نتیجه گیری
اعتراض به نتیجه مزایده و عملیات اجرایی آن در شرایطی که حقوق افراد نقض شده باشد یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق عدالت محسوب می شود. لایحه اعتراض به مزایده به عنوان یک ابزار کارآمد و قانونی به اشخاص این امکان را می دهد تا با ارائه دلایل و مدارک مستند، اعتراض خود را مطرح و از حقوق خود دفاع نمایند. در این مسیر بهره مندی از تخصص و مشورت با یک وکیل کمک شایانی به تحقق این امر می کند.
با استفاده از نرم افزار مدیریت برگزاری مناقصات و مزایدات درگاه صفر تا صد مراحل برگزاری مناقصه و اجرای تمامی مراحل کاری آن از جمله ثبت درخواست، تولید مستندات، ثبت نام پیمانکارن، ارزیابی، تحویل و بازگشایی پاکات و ثبت قرارداد داشته باشید.
ما را در اینستاگرام دنبال کنید.
بدون دیدگاه