سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت ارزش افزوده و معاملات فصلی چیست؟

تفاوت ارزش افزوده و معاملات فصلی

تفاوت ارزش افزوده و معاملات فصلی چیست؟

قانون معاملات فصلی در سال ۱۳۸۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، این قانون تا حدودی جدید است و شاید بعضی از مودیان مالیاتی، معنی ارزش افزوده و مالیات معاملات فصلی را با یکدیگر اشتباه کنند و به دلیل نداشتن آگاهی از این دو، مشمول پرداخت جریمه های سنگین می شوند. تفاوت ارزش افزوده و مالیات فصلی در چندین مورد است که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

 مالیات فصلی چیست؟

مالیات فصلی صورت حساب معاملاتی ست که برای افزایش سرعت ارزیابی مالیات و افزایش شفافیت معاملات مالی انجام می گیرد و در بازه های زمانی کوتاه مدت تحویل می شود.
معاملات فصلی لیست ریز به ریز فاکتورهای خرید و فروش ها در مدت زمان معین است. همانطور که از نام آن پیداست، این مدت زمان سه ماه بوده و مؤدی مالیاتی چه شخص حقیقی باشد، چه شخص حقوقی باید فهرست مبادلات تجاری خود را همراه با دیگر اطلاعات مورد نیاز به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد.
برای تحویل و اعلام فهرست معاملات خرید و فروش می توانید با استفاده از نرم افزارهای حسابداری و نرم افزار خرید و تدارکات، فهرست معاملات خود را آماده کرده و در سامانه بارگزاری کنید.

ارزش افزوده چیست؟

ماده ۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان می کند : تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات در زمان عرضه با ارزش کالا یا خدمت خریداری شده یا تحصیل شده در دوره معین را ارزش افزوده می گویند. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات عام است که در چندین مرحله از اضافه ارزش کالاهای تولید شده یا خدمات ارائه شده اخذ می شود.

از مرحله تولید و خدمات تا جایی که کالا یا خدمت مورد نظر بفروش می رسد، در هر مرحله مالیات بر ارزش افزوده از مودی مالیاتی اخذ می شود. در اصل ارزش افزوده نوعی مالیات است که خریدار نهایی کالا و خدمات باید آن را بپردازد، اینکار پس از تایید دستگاه نظارت و نماینده کارفرما به تولیدکننده، تامین کننده یا پیمانکار پرداخت می شود تا آن را بحساب دولت واریز کند.

تفاوت ارزش افزوده با معاملات فصلی چیست؟

تفاوت در تاریخ ارسال: برای ارسال گزارش معاملات فصلی مودی مالیاتی ۴۵ روز بعد از پایان هر فصل مهلت دارد، اما در مالیات بر ارزش افزوده، اظهار نامه مالیات باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل نسبت به ارسال اظهار نامه مالیاتی اقدام شود.

ماهیت صورت‌ها: اظهارنامه یا صورت ارزش افزوده، نوعی مالیات و عوارض پرداختنی به اداره امور مالیات است که بابت فروش کالا و خدمات دریافت می شود، صورت معاملات فصلی برای شفاف سازی و اطلاع رسانی بررسی مالیاتی به مراجع قانونی تسلیم می شود.

پرداخت مالیات: ارسال معاملات فصلی مشمول هیچ گونه پرداختی به هیچ سازمانی نیست، اما پس از ارسال اظهار نامه ارزش افزوده باید مبلغ مالیات را پرداخت کنید.

مراجع قانونی: مالیات بر ارزش افزوده به قانون مالیات های غیر مستقیم مربوط است، برای ارسال معاملات فصلی اما باید به قانون مالیات های مستقیم مراجعه شود.

نرم افزار خرید و تدارکات اندیشه پرداز، جامع ترین نرم افزار معاملات و خرید و فروش است که دارای ویژگی هایی از قبیل برگزاری مناقصه، مزایده، استعلام قیمت، کنترل صورت وضعیت، پورتال تامین کنندگان، امکان تشکیل وندور لیست و … می باشد. برای درخواست دموی رایگان حضوری یا آنلاین نرم افزار اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید.

۴/۵ - (۵ امتیاز)
۲ دیدگاه
  • maedeh
    پاسخ
    ارسال شده در۶:۱۰ ب٫ظ,۱۹ بهمن ۱۴۰۱

    خیلی عالی و واضح بود ممنون

    • ادمین
      پاسخ
      ارسال شده در۹:۲۹ ق٫ظ,۳۰ بهمن ۱۴۰۱

      سلام ممنون بابت توجه شما

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت