سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

۴ نوع نقض قراردادی که حواستان باید به آنها جمع باشد

انواع نقض قرارداد

۴ نوع نقض قراردادی که حواستان باید به آنها جمع باشد

هر کسی که وارد هر نوع توافقنامه قانونی می شود، با ریسک نقض قرارداد مواجه می شود. اگر شما با حجم زیادی از قراردادها سر و کار دارید ( حجم زیادی از انواع توافقنامه ها، از قراردادهای کارمندان گرفته تا قرارداد با تامین کنندگان و معامله با مشتریان ) به احتمال زیاد زمانی به مواردی برخواهید خورد که مفاد و شرایطی که طرفین قرارداد با آن موافقت کردند، عمل نشده و نقض شده است. در این مقاله به انواع نقض قرارداد و راه های جلوگیری از آن می پردازیم.

خوشبختانه قراردادها توافق نامه های الزام آور قانونی هستند، بنابراین وقتی یک طرف قرارداد از عمل به تعهدات قرارداد سرباز می زند، اولین قدم مهم برای مطالبه حقوق قراردادی شما این است که بتوانید تشخیص دهید که نقض رخ داده است.

انواع نقض قرارداد

درحالیکه قراردادها شامل همه انواع توافق نامه های قانونی و بندها و مفاد هستند، نقض قرارداد در چند دسته معدود طبقه بندی شده است.

نقض مادی قرارداد

نقض مادی قرارداد زمانی اتفاق می افتد که یک طرف قرارداد به میزان قابل توجهی سود کمتری از قرارداد دریافت می کند یا خروجی های قرارداد به میزان قابل توجهی کمتر از آنچیزی ست که انتظارش می رود. نقض مادی قرارداد می تواند منجر به شکست در اجرای مفاد و تعهدات ذکر شده در توافق نامه در موعد مقرر شود. در صورت اتفاق افتادن نقض مادی در قرارداد، طرف دیگر قرارداد یا هر دو طرف می توانند از نتایج مستقیم و غیر مستقیم آن خسارت بخورند.

نقض جزئی قرارداد

نقض جزئی قرارداد را به شرایطی می گویند که تحویل پروژه و آیتم های قرارداد به طرف سومی سپرده شود و طرف سوم نتواند در برآورده کردن بخشی از این مفاد شکست بخورد. در این موارد، طرفی که از نقض قرارداد آسیب می بیند ممکن است بتواند خسارت قانونی را پیگیری کند. البته اگر بتواند ثابت کند که این نقض منجر به ضررهای مالی شده است. اگر یک طرف قرارداد نتواند ثابت کند که با تاخیر در تحویل پروژه دچار ضرر مالی شده است، احتمال دریافت خسارت وجود نخواهد داشت.

پیش بینی نقض قرارداد

اگر طرفین قرارداد قابل اعتماد باشند، در واقع لزومی نیست که نقض قرارداد اتفاق بیفتد. در مورد نقض پیش بینی شده، در حقیقت هنوز نقض واقعی رخ نداده است، اما یکی از طرفین اعلام کرده که به تعهدات خود در قرارداد عمل نخواهد کرد. پیش بینی نقض قرارداد وقتی اتفاق می افتد که طرف نقض کننده قرارداد به وضوح به طرف دیگر قرارداد اعلام می کند که به تعهدات خود عمل نخواهد کرد، اما چنین ادعایی باید براساس اعمالی باشد که نشان می دهد طرف دیگر قرارداد نمی خواهد یا نمی تواند به تعهدات خود عمل کند.

نقض واقعی قرارداد

نقض واقعی قرارداد به نقض هایی ربط دارد که تا کنون اتفاق افتاده است، به این معنا که طرف نقض کننده قرارداد یا از انجام تعهدات خود تا موعد مقرر سرباز زده است، یا به وظایف خود در قرارداد نادرست و ناکامل عمل کرده است.
هنگامی که چنین نقضی اتفاق می افتد، طرف دیگر قرارداد چند راه حل متفاوت را ممکن است پیش بگیرد. اینها شامل خسارات جبرانی برای پاسخ به زیان های اقتصادی مستقیم ناشی از نقض و زیان های متعاقب آن می شود. ( زیان های غیرمستقیمی هستند که فراتر از ارزش خود قرارداد بوده اما نتیجه نقض هستند)

چگونه ریسک نقض قرارداد را کاهش دهیم

وقتی شما وارد یک قراداد می شوید، راهی وجود ندارد تا به طور کل از نقض قرارداد جلوگیری کنید. چرا که نمی توانید اعمال طرف دیگر قرارداد را کنترل کنید. اما این به این معنا نیست که نمی توانید احتمال خطر نقض قرارداد را کاهش دهید.
یکی از راه‌هایی که می‌توانید خطر نقض قرارداد خود را کاهش دهید، تهیه پیش‌نویس از بهترین توافق‌نامه‌های ممکن است –کسب‌وکارها ابزارهای مفیدی دارند که گاهی فراموش می شوند اما می تواننند خیلی کمک کننده باشند: قراردادهای قدیمی و بایگانی‌شده.

تحلیل قراردادهای قبلی ( هم آنهایی که موفق اجرا شدند و هم آنهایی که به شکل مورد انتظار پروژه را تحویل ندادند) می توانند به شما کمک کنند تا مفاد و بندهایی که آسیب پذیری شما به بهترین شکل کاهش می دهند، شناسایی کنید. برای مثال، اگر قراردادهای شبیه بهم را که در همه آنها نقض قراردادی اتفاق افتاده با یکدیگر مقایسه کنید، احتمالا متوجه وجه های اشتراکی در جمله بندی و نوشتن قرارداد می شوید که می توانید از آنها اجتناب کنید.

نکته : اگر پیدا کردن قراردادهای قبلی برای انجام تحلیل دشوار بنظر می رسد، سعی کنید آنها را در سیستم مرکزی الکترونیکی سازماندهی کنید، این سیستم به شما این امکان را می دهد که اسناد را طبقه بندی و لیبل گذاری کنید و در صورت نیاز آنها را جستجو کنید.

لازم به ذکر است که حتی دقیق‌ترین توافق‌هایی که با بهترین نیت منعقد شده‌اند نیز ممکن است دچار نقض شوند. اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ضرر و زیان خود انجام دهید.

اطمینان پیدا کنید که همه افراد دارای مسئولیت در قرارداد وظیفه خود را می دانند

غیرمعمول نیست که کسانی که در مذاکره یک قرارداد شرکت دارند، با تیم هایی که مسئول اجرای آن هستند متفاوت باشند. فرآیند تحویل کامل به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که همه افراد به تعهدات خود پایبند هستند.

روی عملکرد قرارداد نظارت داشته باشید

نظارت فعال بر عملکرد قرارداد برای اطمینان از اینکه هر دو طرف به تعهدات قراردادی خود عمل می‌کنند مهم است و می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات بالقوه را قبل از وقوع، شناسایی و کنترل کنید. همچنین، زمانی که قراردادی نقض می‌شود، یا در معرض خطر نقض پیش‌بینی‌شده قرار می‌گیرد، زمان برای مهار ضرر و زیان اغلب اهمیت دارد. داشتن یک برنامه نظارتی، با معیارهای عملکرد و نقاط عطف به وضوح تعریف شده، به شما کمک می کند تا علائم هشدار دهنده یا نقض را تشخیص دهید. تنظیم اعلان‌ها و یادآوری‌های خودکار می‌تواند به این کار کمک کند.

مطمئن باشید که قراردادهای شما همیشه در دسترس هستند

شاید موثرترین راه برای کاهش خطر نقض قرارداد این ست که بدانید قراردادهایتان در کجا هستند. وقتی بدانید که همه توافق نامه های فعالتان را باید کجا پیدا کنید، می توانید خطر از دست دادن یک تاریخ یا ضرب العجل را به میزان زیادی کاهش دهید.

نرم افزار مدیریت قرارداد اندیشه پرداز دارای سیستمی مرکزی برای ثبت انواع قرارداد و اسناد مربوط به قرارداد است، با استفاده از این نرم افزار می توانید فایل های مورد نیاز خود را در سیستم جستجو کنید و سریعا به هر قراردادی که به آن احتیاج دارید دسترسی پیدا کنید. می توانید روی مراحل اجرای قرارداد نظارت جامع داشته باشید و این نرم افزار تاریخ های مهم از قبیل تاریخ لغو، تجدید و …. را با ارسال پیامک به شما یادآوری خواهد کرد. البته اینها تنها بخشی از امکانات گسترده و جامع نرم افزار مدیریت قرارداد است. با تکمیل فرم درخواست دموی رایگان حضوری یا آنلاین، با سامانه درگاه و نرم افزار مدیریت قراردادها آشنا شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت