سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش چیست؟

تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش

تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش چیست؟

افراد بیشتر واژه های زنجیره تامین و زنجیره ارزش را به یک معنی بکار می برند، در حالی که این دو عبارت در تعریف و رویکرد بسیار با هم متفاوتند. با این حال این سردرگمی به دلیل این است که هر دو شبکه، فاکتورهای مشترکی مانند لوجستیک و فرایند تحویل را دارا هستند.
یکی از بنیادی ترین تفاوت ها بین زنجیره تامین و زنجیره ارزش این است که در زنجیره تامین، با تولید و توزیع محصولات سر و کار داریم. اما در زنجیره ارزش به یک محصول در هر مرحله از جمله برنامه ریزی، طراحی، توسعه و تحویل یک ارزش افزوده می شود. اما زنجیره تامین هیچ ربطی به افزودن ارزش به محصول نهایی ندارد.

دومین تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش این است که زنجیره تامین از تولید مواد خام شروع شده و تا تحویل محصول نهایی خاتمه می یابد. زنجیره ارزش با جستجوی مواد خام شروع شده و با افزودن ارزش به محصول پایان می یابد. علاوه براین، اولی شامل فهرست موجودی و فعالیت هایی می شود که از تامین شروع شده و تا مشتری نهایی به پایان می رسد. اما زنجیره ارزش به طور کامل روی فعالیت هایی مانند نوآوری، توسعه، بازاریابی و بنابراین اضافه کردن ارزش به محصول قبل از تحویل تمرکز می کند.

همچنین شبکه تامین از مدیریت عملیاتی ریشه می گیرد که در آن تامین کننده نقطه مبدا است. در شبکه ارزش نقطه مبدا که مدیریت کسب و کار را تشکیل می دهد، مشتری ست. در حالیکه هدف اولی یعنی شبکه تامین راضی کردن مشتری ست، دومی به دنبال کسب مزیت رقابتی است. برخلاف زنجیره ارزش که تقاضای مشتری را برای توسعه و تولید محصول نهایی در نظر می گیرد، زنجیره تامین از قبول تقاضای محصول شروع می شود و تا تحویل ایتم نهایی به مصرف کننده نهایی به انتها می رسد.

زنجیره تامین شبکه از تامین کنندگان، تولید کنندگان، انبارها و کانال های توزیع کالا می شود، هر کدام از اینها مواد خام کالا را به شکل نظامند تهیه می کنند، آن را به محصولات نهایی تبدیل می کنند و سپس محصولات را توزیع می کنند.

جدول تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش

همچنین شبکه تامین از مدیریت عملیاتی ریشه می گیرد که در آن تامین کننده نقطه مبدا است. در شبکه ارزش نقطه مبدا که مدیریت کسب و کار را تشکیل می دهد، مشتری ست. در حالیکه هدف اولی یعنی شبکه تامین راضی کردن مشتری ست، دومی به دنبال کسب مزیت رقابتی است. برخلاف زنجیره ارزش که تقاضای مشتری را برای توسعه و تولید محصول نهایی در نظر می گیرد، زنجیره تامین از قبول تقاضای محصول شروع می شود و تا تحویل ایتم نهایی به مصرف کننده نهایی به انتها می رسد.

مشخصات زنجیره تامین زنجیره ارزش
تعریف شامل افراد تجاری و فعالیت هایی برای تهیه، لوجستیک، تبدیل و تحویل کالاهای نهایی می شود شامل فعالیت هایی می شود که مشتری ها را تحلیل می کند، تولید را برنامه ریزی می کند و در هر مرحله از فرایند به کالا ارزش اضافه می کند
فرایند مدیریت عملیات مدیریت کسب و کار
فعالیت ها تولید و توزیع محصول را تسهیل می کند به محصول ارزش اضافه می کند
نظم از تقاضای محصول شروع میشود و با تحویل محصول به پایان می رسد از تقاضای مشتری شروع می شود و با توسعه محصول به پایان می رسد
هدف رسیدن به رضایت مشتری رسیدن به مزیت رقابتی
مراحل کلیدی مراحل سفارش گزاری، تهیه، لوجستیک، تولید، سرهم بندی، بازاریابی، توزیع، تحویل، پشتیبانی مشتری تحقیق، نوآوری، توسعه، تست کردن، بسته بندی، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش

زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین شبکه‌ای از اعضاء است که یک محصول را در زمان، مکان و با قیمت مناسب می سازد و توزیع می کند. اعضای کانال تامین شامل تامین کننده، تولید کننده، کلی فروش، توزیع کننده، خرده فروش و مشتری می شود. این زنجیره شامل جریان کارآمد کالاهای فیزیکی، تبدیل اطلاعات و انتقال وجه نقد از مبدا به مقصد نهایی می شود، برای مثال از تولید کننده به مشتری و برعکس آن.

در زنجیره تامین، تامین کننده مواد خام را به سازنده تحویل می دهد تا آن را تبدیل به کالای نهایی کند. توزیع کننده این آیتم ها را بین خرده فروش ها توزیع می کند که آن هم در نهایت کالا را به مشتری می فروشد. محصول در همه این مراحل تحویل قابل ردیابی است.

شبکه تامین از اطلاعات کنونی، منابع و اقتصاد استفاده می کند تا یک محصول را ساخته و به مصرف کننده نهایی بفروشد. این فرایند همچنین عملیات یکپارچه هر شرکتی که به مواد خام وابسته است را تضمین می کند و در عوض برای سازمان برای فروش کالاهای نهایی سود ایجاد می کند. بخش هایی که از این ترتیب سود می برند شامل لوجستیک، ساخت، فروش الکترونیک، انرژی و .. می شود.

به عبارتی دیگر زنجیره ارزش برای محصول شما مزیت رقابتی در بازار ایجاد می کند، کارایی آن را بهبود می دهد و حاشیه سود شما را افزایش می دهد.

مثال
وقتی یک کاربر یک محصول را به شکل آنلاین سفارش می دهد، خرده فروش سفارش را به برند مورد نظر منتقل می کند. تامین کننده سپس محصول را می فرستد، لوجستیک سازمان اطمینان پیدا می کند که محصول به موقع به دست مشتری برسد. در صورت وجود هر تفاوتی بین محصول تحویل داده شده، کاربر می تواند تقاضای برگشت، عودت هزینه یا تعویض بدهد، که در آنصورت همان مسیر به صورت برعکس پیش خواهد رفت.

زنجیره ارزش

زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره ارزش شامل سری فعالیت هایی می شود که در اعضاء در هر مرحله انجام می دهند تا محصولی را به دست مشتری برسانند که نیازهایش را به هر شکلی برطرف کند. وقتی یک آیتم از این مراحل می گذرد، ارزش بیشتری پیدا می کند. فعالیت هایی که شبکه ارزش را کارآمد می کند شامل لوجستیک ورودی، عملیات ها، لوجستیک خروجی، فروش و بازاریابی، خدمات پس از فروش و غیره می شود. برنامه ریزی محصول، هماهنگی و کاهش موجودی از بهترین مثال هایی ست که مدیران در این فرایند استفاده می کنند.

افزودن ارزش به یک محصول به میزان قابل توجهی به قدرت های هسته ای یک سازمان و شرکت بستگی دارد، که شامل طراحی، ساخت، متمایز سازی و توزیع می شود. به عبارت دیگر، توجه به تدارکات، تولید، کنترل کیفیت و توزیع می تواند به محصولات یا خدمات ارزش بیافزاید. علاوه براین، فهم خواسته مشتری، مدیریت سرمایه انسانی و پیشرفت های تکنولوژیکی برای تولید حیاتی هستند.

محصولاتی در بازار وجود دارند که در یک طبقه بندی و کاربرد قرار دارند، اما قیمت های آنها به میزان زیادی با هم فرق دارند. این پدیده به این دلیل است که برندهای گرانتر، ارزش بیشتری به محصولاتشان می دهند. اما افزودن ارزش همیشه منجر به ویژگی ها و کاربرد بهبود یافته نمی شود، بلکه گاهی فاکتورهای دیگری مانند خدمات پس از فروش نیز مهم هستند.

یک زنجیره ارزش کارآمد می تواند منجر به تلاش های هدفمند، صرفه جویی در هزینه و کاهش ضایعات شود. اما ممکن است هزینه محصول یا خدمت ارائه شده به مصرف کننده را افزایش دهد. تحلیل مشتری ها، برنامه ریزی تولید و افزودن ارزش در هر مرحله و ارزیابی اهمیت ارزش افزوده در ایجاد مزیت رقابتی برای یک سازمان بخش های حیاتی از تحلیل زنجیره ارزش هستند.

مثال
به عنوان مثال سارا یک محصول الکتریکی از یک سازنده مشخص خریداری می کند، اما در زمان نیاز از خدمات پس از فروش سازمان هیچ جوابی دریافت نمی کند. در این صورت سارا در دفعات بعدی هرگز این برند را برای خرید انتخاب نمی کند. علاوه بر این، فقط در مورد شرکت بدگویی می کند. اینکار به وجهه برند به شکل غیر قابل برگشتی آسیب می زند. از طرف دیگر، یک محصول الکتریکی با کیفیت با خدمات پس از فروش قابل اطمینان هم به محصول و هم به برند ارزش اضافه می کند.

حالا که تفاوت این دو زنجیره را دانستیم به شما توصیه می کنیم مقاله چهار روش برای مدیریت زنجیره تامین و خطرات آن را بخوانید. سامانه درگاه شرکت اندیشه پرداز این امکان را برای شما فراهم می کند که وندور لیست یا لیست تامین کنندگان مخصوص به خود را ایجاد کنید و فرایندهای خرید و پیمانکاری را با استحکام روابط با تامین کنندگان خود بهبود ببخشید.

۴.۷/۵ - (۷ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت