سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت عقد معین و عقد نامعین چیست؟

تفاوت عقد معین و نامعین

تفاوت عقد معین و عقد نامعین چیست؟

داشتن دانش در مورد انواع عقود و قراردادها به احتمال زیاد در برهه هایی از زندگی به شما کمک خواهد کرد. خیلی فرقی نمی کند که در چه حوزه ای کار می کنید یا چگونه زندگی می کنید، شما قطعا در زندگی خود با قراردادها سر و کار خواهید داشت. قراردادها به دسته بندی های زیادی تقسیم شده اند که یکی از این دسته بندی ها، عقود معین و نامعین هستند. در این مطلب به تفاوت عقد معین و نامعین می پردازیم، با ما همراه باشید.

عقد نامعین

ماده ۱۰ قانون مدنی بیان می کند که : قراردادهای خصوصی، نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است . این عبارت به این معنی است که افراد می توانند در میان خودشان قرارداد عقد کنند و این قراردادها نباید لزوما به شکلی که در قانون ذکر شده باشد. آنها می توانند قراردادهای خصوصی را به هر شکل و صورتی دلخواه خود منعقد کنند.

اما به طور کل این عقود نامعین نیز نباید مخالف قانون و شرع باشد که در آن صورت قرارداد باطل می شود. در ضمن عقود نامعین باید از قوانین کلی مربوط به قراردادها تبعیت کند. شرایط عمومی صحت معامله مانند قصد و رضای طرفین واهلیت قانونی آنها، مشخص بودن موضوع معامله و مشروع بودن آن باید پیش بینی شده باشد.

عقد معین

عقد معین قراردادی است که به دلیل کاربرد زیاد، توجه بیشتری از طرف قانون گذار به آن شده است، عنوان مشخصی در قانون برای آن در نظر گرفته شده است و قواعد و تشریفات قانونی خودش را دارد.
انواع عقد معین شامل عقد بیع، عقداجاره، عقد رهن، عقد وکالت، عقد کفالت و عقد هبه می شود که قواعد انعقاد مخصوص به هریک، در قانون مدنی، به طور جداگانه پیش بینی شده و طرفین، باید، علاوه بر رعایت قواعد عمومی صحت معاملات، این قواعد را نیز حین انعقاد، رعایت کنند.

تفاوت عقد معین و عقد نامعین

اولین تفاوت عقد معین و عقد نامعین، لزوم رعایت شرایط عمومی صحت قراردادها در عقد نامعین است. اما در انعقاد عقد معین، علاوه بر رعایت این تشریفات باید قوانین مخصوص به قراردادها را نیز در نظر گرفته شده و رعایت شود.
دومین تفاوت بین عقد معین یا نامعین، این است که در صورت عدم تعیین تکلیف در مورد بعضی مفاد قرارداد، در عقد معین باید به طرفین قرارداد رجوع کرد و خواست آنها را جویا شد. اما در عقد معین، می توان به متن قانون در مورد عقود معین مراجعه کرد. برای مثال عقد اجاره نوعی عقد معین است و در صورت عدم تعیین تکلیف به عنوان مثال عدم پرداخت اجاره، طرفین می توانند حکم را در قانون مدنی جویا شوند و در خصوص این موضوع تعیین تکلیف کنند.

تشخیص عقد معین و نامعین

تنها در صورتی که قراردای منعقد شود و طرفین نام یکی از عقود (مانند بیع) را بر عهده آن بگذارند، تضمین کننده معین طلقی شدن قرارداد نیست. تشخصیص معین یا نامعین بودن یک عقد، فقط برعهده قاضی است. قاضی با توجه به مفاد قرارداد و شرایط آن، نوع قرارداد را مشخص می کند.

به طور خلاصه اصلی ترین تفاوت عقد معین و نامعین، این است که عقد معین صرفا تابع قواعد اصلی صحت معامله بوده، در حالیکه عقد معین علاوه بر قواعدی که تابع شرایط کلی صحت معامله است، موضوع و قانون خاصی ندارد.

با نرم افزار امور خرید و تدارکات می توانید تمامی اسناد و قرادادهای خود را با فرمت مخصوص به خود در سیستم ذخیره کنید و با چندین کلیک آنها را پیدا کنید. نوع قراردادها را مشخص کنید. هماهنگی تیمی بین افراد سازمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. انواع مناقصه، مزایده و ترک تشریفات و …را بصورت آنلاین برگزار کنید. وندور لیست ایجاد کنید. پیش پرداخت ها را مدیریت کنید. تخفیف های حجمی تعریف کنید. اسناد تایید استعلام بابت شروع فرایند خرید را ثبت کنید. تفکیک کالا، خدمات، تامین کنندگان، واحدهای درخواست کننده را دسته بندی کنید و بسیاری امکانات دیگر.

برای دریافت دموی رایگان حضوری یا آنلاین نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات اندیشه پرداز، کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

امتیاز دهید
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت