سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت مزایده و حراج

تفاوت مزایده با حراج

تفاوت مزایده و حراج

به طور کلی شیوه های انعقاد پیمان های اداری را می توان به دو گروه پیمان های مبتنی بر رقابت و پیمان های مبتنی بر توافق تقسیم نمود که روش های معاملاتی استعلام، مناقصه، حراج و مزایده در دسته بندی گروه پیمان های مبتنی بر رقابت قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است که؛ مزایده در نقطه مقابل مناقصه و حراج نیز در نقطه مقابل استعلام قرار دارد.

ما در این مطلب به بررسی تعاریف عمومی و حقوقی حراج و مزایده و همچنین توضیح تفاوت و فرق بین مزایده با حراج خواهیم پرداخت.

حراج در تعاریف عمومی:

در تعاریف عمومی فروختن چیزی با قیمت پایین‌تر از قیمت اصلی را حراج می گویند در واقع حراجی مکانیزمی از بازار است که بر اساس آن فروشنده پیشنهادی برای فروش ارائه می کند و در ادامه، خریداران پیشنهادات متوالی را برای گرفتن تخفیف از فروشنده مطرح خواهند کرد تا در آخر به یک نتیجه واحد برسند و معامله (زیر قیمت فروش بازار) صورت گیرد.

مزایده در تعاریف عمومی:

از نظر لغوی واژه مزایده بدین صورت در فرهنگ لغت معین معنا شده: در معرض فروش گذاشتن چیزی به نحوی که هر خریدار که قیمت بیشتر پیشنهاد کرد به وی فروخته شود.

مزایده در تعاریف حقوقی:

از منظر حقوقی؛ مزایده به نوعی از معامله و فروش اموال منقول و غیر منقول شخصیت حقوقی یا حقیقی اطلاق می‌شود که با ساز و کاری حقوقی و شرایطی مطابق قانون به مرحله اجرا می‌رسد.

با عنایت به این تعریف به خوبی مبین ساخته می‌شود که؛ تشریفات قانونی و رعایت ساز و کار حقوقی در خصوص اجرای مزایده دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد و اساسا؛ مزایده‌‌ای که ساختار قانونی را رعایت نکرده باشد، دارای ارزش حقوقی و وجاهت قانونی نمی‌باشد.

بها و قیمت پایه مزایده به واسطه کارشناسی نماینده رسمی دادگستری تعیین شده و خریداران با رعایت تشریفات قانونی، اقدام به ارائه قیمت پیشنهادی خود برای اموال مورد نظر می نمایند و فروشنده (شخص حقیقی یا حقوقی) با بررسی قیمت‌های پیشنهادی، اقدام به انتخاب بالاترین قیمت پیشنهاد شده به عنوان خریدار می‌‌‌نماید.

تعریف مزایده و حراج در قانون محاسبات عمومی:

یکی از روش های پیش بینی شده در قانون محاسبات عمومی، روش مزایده ایست که برای انعقاد پیمان های عمومی استفاده می شود. مزایده ترتیبی است که در آن اداره، فروش کالاها و خدمات یا هر دو را از طریق درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار یا روزنامه رسمی کشور به رقابت عمومی می گذارد و قرارداد را با شخصی که بیشترین بها را پیشنهاد می کند منعقد می سازد. مزایده خود بر دو نوع می باشد:

الف) مزایده حضوری

اصطلاحاَ به مزایده حضوری حراج هم گفته می شود و انجام آن ساده و یا با تشریفات کمتر همراه است البته استفاده از این روش نمی تواند همیشگی باشد بلکه منحصر در موارد فوری و غیر مهم می باشد.

ب) مزایده کتبی

در این روش مزایده به صورت کتبی و تشریفاتی خاص انجام می پذیرد و در معاملات مهم، همراه با درج آگهی و انتشار آن و تشکیل کمیسیون، مزایده و نتایج مزایده اعلام می گردد.

تفاوت مزایده و حراج:

با توجه به آیین نامه مصوب سال ۱۳۴۴ شهرداری، نوع معامله حراجی با مناقصه و مزایده تفاوت دارد اما شرایط عمومی برای انجام حراج با مزایده فرقی نخواهد داشت. در واقع تنها تفاوت مزایده و حراج همان حد نصاب است لذا بر اساس برآورد قیمت، تعیین خواهد شد که آن معامله از نوع حراج است یا مزایده.

بدین ترتیب بنا بر حد نصاب اعلامی سالیانه، «به عنوان مثال بر اساس حدنصاب معاملاتی سال 99» معاملات متوسطی که از 45 تا 450 میلیون برآورد شده باشند، عنوان حراج و معاملاتی که بالاتر از ۴۵۰ میلیون برآورد شده باشند عنوان مزایده به خود خواهد گرفت.

نرم افزار مدیریت معاملات، برگزاری مناقصات و مزایداتِ درگاه، با تحلیل دقیقی از فرایندهای معاملاتی جزء، متوسط و عمده منطبق بر رویکردهای بخش دولتی، نیمه خصوصی، شهرداری و خصوصی، امکان مدیریت هر چه جامع تر و ساده تر کلیه ی فرایندهای معاملاتی نظیر مناقصات عمومی، محدود، یک مرحله ای و دو مرحله ای، مزایدات، استعلام، خرید، فروش، حراج، اجاره، واگذاری و ارزیابی های کیفی و فنی و … را فراهم نموده است.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با ویژگی های این سامانه، صفحه نرم افزار مدیریت برگزاری مناقصات درگاه را مطالعه بفرمایید و یا به اینستاگرام اندیشه پرداز مراجعه نمایید.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت