سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

سامانه مودیان مالیاتی چیست و نحوه ثبت نام در سامانه

سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی چیست و نحوه ثبت نام در سامانه

با گسترش فناوری و افزایش پیچیدگی نظام‌های مالیاتی، آشنایی با سامانه مودیان مالیاتی یک نیاز اساسی برای افراد و شرکت‌ها شده است. با ورود به دنیای دیجیتال، سامانه مودیان به‌عنوان یک ابزار حیاتی در جهت سهولت در امور مالی، پرداخت مالیات، سامان‌دهی مشکلات و رسیدگی‌های مالیاتی به وجود آمده است.

این سامانه به افراد و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا به‌طور آنلاین، نسبت به ثبت‌نام و مدیریت اطلاعات مالی خود اقدام کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی این سامانه، فرایند ثبت‌نام سریع و آسان است.

کاربران می‌توانند با تکمیل فرم‌های مربوطه، به سرعت به سامانه وارد شده و از امکانات آن بهره‌مند شوند. رابط کاربری کاربرپسند و امکاناتی نظیر امنیت بالا نیز این سامانه را محبوب و متمایز می‌کند.

اگر آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir را وارد کنید وارد سایت مودیان مالیاتی می‌شوید. همانطور که گفته شد این سایت برای ثبت نام افراد مشمول مالیاتی برای ارسال صورتحساب خود ایجاد شده است. طبق قانون هر صاحب کسب و کاری موظف است در این سایت ثبت نام کند. چه فرد حقوقی صاحب کسب و کار و چه شخصیت حقیقی، تفاوتی ندارد و هر دو باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. هدف اصلی این سامانه جلوگیری از فرار مالیاتی اشخاص است. ثبت نام در این سامانه پس از مصوبه سال ۹۸ لازم گردید. هر شخص صاحب کسب و کار پس از اینکه وارد سامانه مودیان مالیاتی شد یک پوشه کار اختصاصی به او داده می‌شود. از این طریق ارتباط بین شخص مودی و سازمان امور مالیاتی صورت می‌گیرد.

مشمولین باید صورتحساب‌های الکرونیکی خود را در زمان‌های مشخص در سامانه ثبت کنند. عدم ارسال صورتحساب‌ها در سایت در زمان مشخص، باعث جریمه حداقلی ۲۳ درصدی می‌شود. در نتیجه به عنوان صاحب کسب و کار باید طریقه کار با این سامانه را بلد باشید.

در این مقاله به بررسی این سامانه خواهیم پرداخت.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی وظیفه دارد تا فرایند ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی، صورت حساب‌ها و فاکتورها را برای صاحبان مشاغل مختلف تسهیل کند. این سامانه به‌عنوان یک بستر دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته و به کمک تکنولوژی به سازمان امور مالیاتی کمک می‌کند تا فعالیت‌های مالیاتی را بهبود بخشیده و فرارهای مالیاتی را کاهش دهد.

از طریق این سامانه، صاحبان مشاغل می‌توانند اطلاعات مالیاتی خود را به‌صورت آنلاین و امن آپلود کرده و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این اقدام به کاهش اشکالات و ایرادات در فرآیند اظهارنامه و پرداخت مالیات کمک می‌کند.

این سامانه به‌عنوان یک ابزار مهم در نظام مالیاتی کشور می‌تواند به جلوگیری از فرارهای مالیاتی کمک کند و از طریق استفاده از فناوری دیجیتال، امکاناتی را برای سهولت در انجام امور مالیاتی فراهم آورد. در ادامه با ویژگی‌های این وب‌سایت بیشتر آشنا خواهیم شد.

پایانه فروشگاهی چیست؟

در تعریف پایانه فروشگاهی باید اعلام نمود که رایانه، دستگاه کارتخوان (POS) یا درگاه پرداخت الکترونیک که سه قابلیت زیر را داشته باشند:

  • اتصال به سامانه مودیان
  • اتصال به شبکه پرداخت بانکی
  • صدور صورتحساب الکترونیک

قاعدتا برای انجام این سه قابلیت شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت، نظیر شاپرک باید همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی داشته باشند تا رسید پرداخت این دستگاه‌ها به عنوان صورتحساب معتبر برای شخص خریدار لحاظ گردد. بنگاه‌های صنفی و غیرصنفی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند، باید این سامانه را راه‌اندازی نمایند و صندوق فروش نمی‌تواند جایگزین این پایانه باشد.

حافظه الکترونیک (حافظه مالیاتی)

در قانون، حافظه الکترونیک عبارت است از: نوعی حافظه الکترونیکی که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حافظه مالیاتی می‌تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مودی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا باشد. شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی اختصاص داده می‌شود.

انواع صورت حساب مالیاتی

صورتحساب الکترونیک

صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.

صورتحساب الکتورنیک دارای ۳ نوع متفاوت می‌باشد:

نوع اول: کامل مشابه صورتحساب رسمی است که تا قبل از این هم مودیان برای قبولی اعتبار مالیات بر ارزش افزوده از آن استفاده می‌کردند و حاوی اطلاعات کامل از جمله اطلاعات خریدار، فروشنده، کالا یا خدمات مورد معامله، مالیات بر ارزش افزوده، تخفیف، نحوه تسویه و… است.

نوع دوم: اطلاعات فروشنده و کالا و خدمات کامل درج می‌شود بدون نیاز به اطلاعات خریدار؛ که مالیات بر ارزش افزوده مندرج در این صورتحساب به عنوان اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نمی‌شود.

نوع سوم: رسید پرداخت صادره از دستگاه کارتخوان و درگاه الکترونیک پرداخت که مالیات بر ارزش افزوده مندرج در این صورتحساب به عنوان اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نمی‌شود.

صورتحساب غیرالکترونیک

همانند صورتحساب الکترونیک نوع اول است با این تفاوت که فاقد شماره منحصر به فرد سامانه مودیان بوده و دارای شماره (شمس) است. این نوع صورتحساب توسط سازمان به صورت محدود و برای زمان‌هایی که سامانه مودیان قطع می‌باشد، در اختیار مؤدیان قرار می‌گیرد.

چرا باید در این سامانه ثبت‌نام کنیم؟

ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی مزایای بسیاری دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

افزایش سرعت رسیدگی: با استفاده از اینترنت و هماهنگی بین بخش‌های مختلف سامانه مودیان، رسیدگی به امور مالیاتی سریع‌تر انجام می‌شود. این به معنای کاهش زمان مورد نیاز برای پردازش اطلاعات شما و صدور صورت‌حساب‌ها خواهد بود.

کاهش خطا: سامانه مودیان به کمک کاهش دخالت دستی و امکان خطاهای انسانی در کنار دسته‌بندی پرونده‌ها و اطلاعات مختلف، خطاهای احتمالی در رسیدگی به امور مالیاتی را به حداقل ممکن می‌رساند.

دسترسی آسان: ثبت‌نام در سامانه مودیان به شما امکان دسترسی آسان و مستقیم به اطلاعیه‌ها و اطلاعات مرتبط با موارد مالیاتی را می‌دهد. این مزیت، باعث جلوگیری از بهانه‌های واهی برای فرار مالیاتی می‌شود.

پاسخ‌دهی بهتر: با ثبت‌نام در سامانه مودیان و افتتاح حساب، فرآیند پاسخ‌دهی و بررسی صورت‌حساب‌های شما بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود. این مورد به معنای کاهش نیاز به مراجعه حضوری و هزینه‌های اضافی است.

امنیت اطلاعات: سامانه مودیان از تدابیر امنیتی قوی برخوردار است و از حفاظت شبکه و طراحی مناسب برای جلوگیری از سرقت اطلاعات شما استفاده می‌کند.

جلوگیری از فرار مالیاتی: با سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی می‌تواند بهترین نقشه را جهت جلوگیری از فرارهای مالیاتی ترسیم کرده و بدین ترتیب، از کاهش بودجه و افزایش فشار بر سایر مودیان جلوگیری کند.

چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند؟

افرادی که باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند، با صلاح‌دید مستقیم قانون، به دو گروه اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

ثبت نام افراد حقیقی در سامانه مودیان

• افراد حقیقی صاحبان مشاغل و واحدهای مختلف تولید، فروش و سایر فعالیت‌ها.
• افراد حقیقی که واحدهای صنفی یا غیرصنفی را اداره می‌کنند.

ثبت نام افراد حقوقی در سامانه مودیان

تمامی افراد حقوقی شامل شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری.
این دو گروه، در کنار ثبت اظهارنامه مالیاتی، موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان هم هستند. همچنین، افراد مشمول ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، افراد مشمول ماده ۱۴۲ و صاحبان مشاغل گروه سوم که کالاها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده را ارائه می‌کنند، از ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی معاف هستند.

تکالیف مودیان مالیاتی

همان طور که در بخش بالا بیان کردیم، گروهی از افراد حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات هستند که به آن‌ها مودیان مالیاتی گفته می‌شود. مودیان مالیاتی یک سری تکالیف و وظایف دارند که در اینجا به این وظایف و تکالیف می‌پردازیم.

اولین کاری که هر مودی مالیاتی باید انجام دهد ثبت نام در سامانه است. مودیان مالیاتی موظف هستند در سامانه ثبت نام کرده و کلیه کارهای مالیاتی خود را از این طریق انجام دهند.

علاوه بر این مودیان مالیاتی موظف‌اند که پایانه فروشگاهی تهیه کنند و از آن در کسب و کارشان استفاده نمایند. این افراد همچنین بابت کالاهایی که به فروش می‌رساند و یا خدماتی که به مشتریان عرضه می‌کنند باید صورت حساب الکترونیکی صادر کنند و آن را به خریدار ارائه دهند. صدور صورت حساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان امکان‌پذیر است.

این افراد همچنین موظف‌اند که اطلاعات مربوط به شناسه یکتا دستگاه پوز و حساب بانکی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. در صورت وجود هر گونه نقض فنی یا مشکل در صدور صورت حساب الکترونیکی، بالافاصله سازمان امور مالیاتی کشور را مطلع سازند. مودیان می‌توانند برای آگاه‌سازی سازمان می‌توانند از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان اقدام نمایند.

اگر کسب و کاری به هر دلیلی تعطیل شده و یا کار نمی‌کند، صاحب آن کسب و کار وظیفه دارد که حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهد. همچنین اگر محل یک کسب و کار تغییر می‌کند، صاحب آن وظیفه دارد که ظرف مدت ۱۰ روز این مسئله را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده و آدرس جدید را وارد نماید.

نحوه ثبت‌نام در سامانه مودیان

ورود به سایت

۱.برای افتتاح حساب کاربری در سامانه مودیان مالیاتی، به آدرس my.tax.gov.ir بروید.
۲.قبل از ورود به سایت، فیلترشکن (VPN) خود را خاموش کنید.

ورود اطلاعات

۱.در این مرحله، اطلاعاتی مانند کد ملی یا شناسه ملی را وارد کنید.
۲.برای افراد حقیقی، از کد ملی و برای افراد حقوقی از شناسه ملی استفاده می‌شود.
۳.تاریخ تولد و شماره همراه خود را نیز وارد کنید.
۴.کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه ثبت‌نام را بزنید.

ایجاد کارپوشه

در مرحله بعدی، به ایجاد کارپوشه می‌پردازید.
۱.روی گزینه ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید.
۲.نام کاربری و رمز عبور شما، از طریق پیامک ارسال می‌شود.
۳.در این قسمت، از شما خواسته می‌شود شماره تلفنی که به آن دسترسی دارید و متعلق به خودتان است را وارد کنید.

دریافت گواهی امضای الکترونیک و شناسه یکتا 

برای دریافت گواهی امضای الکترونیک، مراحل زیر را طی کنید:
۱.به سایت www.gica.ir مراجعه کنید.
۲.بر روی درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک کلیک کنید.
۳.مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را به دقت طی کنید.
۴.پس از تکمیل مراحل، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد.
۵.با داشتن این کد، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و توکن امضای الکترونیک (مشابه یک فلش مموری) را دریافت نمایید.
بعد از دریافت توکن امضای الکترونیک، می‌توانید از طریق آن کلید عمومی سامانه مودیان را استخراج کرده و سپس با استفاده از این کلید، شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. این شناسه به شما امکان مدیریت پرونده مالیاتی و ورود به کارپوشه مودیان را فراهم می‌کند.
۶.برای این کار، به درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی www.my.tax.gov.ir مراجعه کنید. در کارپوشه، با کلیک بر روی گزینه شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی، می‌توانید کلید عمومی و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید.

اطلاعات خود را به‌صورت کامل و صحیح وارد کنید تا از مشکلات در آینده جلوگیری شود.
در هنگام ثبت‌نام، از شما درخواست می‌شود که شماره تلفن خود را به دقت وارد کنید تا نام کاربری و رمز عبور به درستی برای شما ارسال شود.
شماره موبایل باید به نام خودتان باشد.
با انجام این مراحل، شما می‌توانید حساب کاربری خود را در سامانه مودیان مالیاتی ایجاد کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

نتیجه

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه برخط است که اشخاص مشمول مالیاتی موظف هستند که در آن ثبت نام کرده و کارهای مالیاتی خود را انجام دهند. همچنین گاهی اوقات ممکن است که برخی از افراد حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات نشوند اما می‌توانند از طریق این سامانه نسبت به صدور صورت حساب الکترونیکی اقدام نمایند.آن‌ها اینکار را از طریق ثبت نام در این سامانه انجام می‌دهند. بر اساس قانون کلیه افراد حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند، مشمول پرداخت مالیات بوده و باید در این سامانه ثبت نام کنند.

نرم افزار مدیریت قراردادها با ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله کنترل صورت وضعیت، امکان ارسال صورت وضعیت های الکترونیک به سامانه مودیان مالیاتی را بسهولت فراهم می‌کند برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نرم افزار مدیریت قرارداد ها کلیک کنید.

منبع : زرین پال

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت