سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

مابه التفاوت قراردادهای پیمانکاری چگونه محاسبه می شود؟

مابه التفاوت قراردادهای پیمانکاری

مابه التفاوت قراردادهای پیمانکاری چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به نوسانات شدید قیمت ها در طی سالهای اخیر، پیمانکاران بشدت نگرانند که شاخص های تعدیل قرارداد جوابگوی هزینه های اضافی نباشد. از طرفی دیگر کارفرمایان نیز این مابه التفاوت قراردادهای پیمانکاری مازاد را روی شاخص های تعدیل پذیرفته اند. دلیل این است که ممکن است گاهی شاخص های تعدیل جوابگوی تغییر قیمت ها باشند، اما اگر مبلغ تعدیل کفایت لازم را نداشته باشد، پیمانکار مجبور می شود که بار مالی قابل توجهی را تحمل کند و پروژه برای او سود بر نباشد. در این صورت پیمانکار ترجیح می دهد تا ریسک نکند و تا زمان اعلام شاخص های تعدیل قرارداد نبندد، یا درخواست خاتمه پیمان بدهد. البته که کارفرما هم با توجه به شرایط پر نوسان بازار سعی می کند که پیمانکار را حفظ کند.

نحوه محاسبه و پرداخت مابه التفاوت قرارداهای پیمانکاری

نحوه محاسبه و پرداخت مابه التفاوت براساس شاخص های تعدیل سازمان برنامه صورت می گیرد. پرداخت مابه التفاوت در دو بازه زمانی صورت می گیرد.

  • قیمت مصالح در زمان پیشنهاد قیمت مناقصه
  • قیمت مصالح در زمان خرید آنها و ورود به کارگاه

یکی از راه های تعیین قیمت مصالح، تحلیل پیمانکار در زمان پیشنهاد قیمت مناقصه است. طبیعتا اگر پیمانکار از تحلیل های خود در زمان مناقصه استفاده کند، پیمانکاری که پایین ترین قیمت را پیشنهاد می دهد، برنده مناقصه خواهد شد و در نتیجه مبلغ مابه التفاوت قابل پرداخت به حداکثر خواهد رسید. مشکل دیگر اینکه بعد از پرداخت مابه التفاوت قیمت توسط پیمانکار، عملا با پرداخت مابه التفاوت و اختلاف قیمت تفاوت دیگر پیمانکارانی که قیمت واقعی تری را پیشنهاد کرده اند، بی معنا خواهد شد. در نتیجه برای حل این مشکل می توان، میانگین قیمت پیشنهادی تمامی شرکت کنندگان مناقصه را به عنوان مابه التفاوت دریافت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مقاله در قراردادهای سه عاملی، چه کسی مسئولیت اندازه‌گیری کارهای انجام‌شده و کنترل تغییر مقادیر را دارد؟ پیمانکار یا مهندس مشاور؟ نیز استفاده کنید.

در تعیین میزان تعدیل یا مابه التفاوت سه نوع قیمت وجود دارند:

قیمت اولیه مصالح در آنالیز پیمانکار

شاخص های اعلام شده سازمان برنامه

قیمت های کارخانه

هر کدام از این طبقه بندی ها بسیار با هم متفاوت هستند و بکارگیری هر سه عملی نیست. در اینجا اولویت اول قیمت های اعلام شده توسط سازمان برنامه است. با این حال در موافقت و پرداخت قیمت مابه التفاوت قراردادهای پیمانکاری باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت. در بخش کنترل صورت وضعیت نرم افزار مدیریت معاملات، می توانید وضعیت مالی هر قرارداد را به راحتی بسنجید. سامانه درگاه شرکت اندیشه پرداز سه نرم افزار مدیریت قراردادها، نرم افزار مدیریت مزایدات و مناقصات و نرم افزار دعاوی حقوقی را با هم ادغام کرده است. با درگاه می توانید مدیریت معاملات خود را به راحتی و سرعت و دقت بیشتر پیش ببرید. اندیشه پرداز مشتاق همکاری با شما در مسیر رسیدن به موفقیت بیشتر است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت