سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

معرفی ۵ مدل زنجیره تامین در خرید و تدارکات

5 مدل زنجیره تامین

معرفی ۵ مدل زنجیره تامین در خرید و تدارکات

کسب و کارتان را یک ماشین روغن کاری شده تصور کنید، زنجیره تامین روغنی است که این کسب و کار را به راه می اندازد. زنجیره تامین شامل تمامی تدارکات تولید و فروش کالای تجاری می باشد. زنجیره تامین با پیدا کردن تمامی منابع فروش کالا و خدمات آغاز می شود و سپس با تولید محصول و تحویل به مشتری ادامه پیدا می کند. در این فرایند، کسب و کارها منابعی را که محصولات مورد نظر را تولید می کند و نحوه تحویل آن محصولات به محل خرید را هماهنگ می کنند. مدیریت با کیفیت و پایدار زنجیره تامین برای هر شرکتی ضروری است تا در بازار پر رقابت امروز و در عرصه جهانی سالم و پر قدرت باقی بمانند. برای مدیریت و حفظ درست زنجیره تامین، آگاهی و استفاده از ۵ مدل زنجیره تامین که می توانید آن را در تجارت خود بکار گیرید، مهم است.

مدل پیوسته

مدل پیوسته مدلی از زنجیره تامین است که به منظور تحویل برنامه ریزی شده و مداومِ کالاها و خدمات ساخته شده است. این مدل روند مداوم و ثابت تامین محصولات و خدمات را تضمین می کند. این فقط در محیطی که عرضه و تقاضا در آن ثبات داشته و تغییرات کمی در محصول در طول زمان نیاز است، کاربرد دارد. به عنوان مثال پپسی کولا را در نظر بگیرید، نمونه ای از یک زنجیره تامین معروف پیوسته. خانواده نوشیدنی های این کمپانی پایگاه مستحکمی بین مشتریان دارد، هیچ تغییری در تقاضا بدون توجه به فصل و شرایط بازار صورت نمی گیرد.

مدل سریع

مدل سریع بیشتر در کسب و کارهایی که محصول را برای چرخه عمر کوتاهی تولید می کند، استفاده می شود. این مدل برای تحویل محصولاتی که برای تولید و فروش در بازه زمانی کوتاه ساخته می شوند، مفید است. در زنجیره تامین سریع،  کسب و کار به طور مستمر محصولاتش را تغییر می دهد، تا وقتی این محصولات ترند باشند و ارتباط خود را با بازار از دست ندهند. نایکی یکی از مثال ها است. نایک که یک برند پیشرو در ساخت کفش است، که همواره سیستم تحویل جدیدی برای دسترسی محصولات و اطلاعات تازه بکار می گیرد تا کفش های نو تولید کرده و آنها را بفروش برساند. پس از زمان کوتاهی، نایک یک مدل زنجیره تامین سریع دیگر برای موج جدید محصولات مد روز اتخاذ می کند.

مدل بهینه

مدل بهینه زنجیره تامین برای کسب و کارهایی مناسب است که در محیط های بسیار رقابتی کار می کنند و با کارآمدی بهینه در تحویل تدارکات تلاش کنند تا مزیت رقابتی خود را نسبت به کسب و کارهای دیگر حفظ کنند. این مدل به مدیریت کارآمد انبار و به حداکثر رساندن خروجی از تجهیزات تولید و نیروی کار اولویت می دهد. به عنوان مثال بی شمار کارخانه های تولید چیپس از مدل بهینه زنجیره تامین استفاده می کنند تا محصولاتی تولید کنند که نسبتا شبیه به دیگر محصولات موجود در بازار هستند و دقیقا برای نوعی مخاطب مشترک، به شکل رقابتی عرضه می شود. با توجه به رقابت تنگاتنگ و حاشیه سود کم در فروش چیپس، این نوع تولیدکنندگان می دانند که قسمت عمده ای از سودشان در کاهش هزینه ها در زنجیره تامین و مطمئن شدن از اینکه مشتری ها می توانند محصولات را در بازار نگه دارند، است.

مدل چابک

چهار فاکتور در زنجیره تامین چابک در نظر گرفته می شوند: ادغام مجازی، همسویی فرآیند، براساس شبکه بودن و حساسیت بازار. ادغام مجازی به کسب و کارها اجازه می دهد تا تغییرات بازار را در لحظه ردیابی کنند. همسویی فرایندها به معنای به اشتراک گذاری مسئولیت های زنجیره تامین در کسب و کار است. این کار با مدیریت مشترک انبار داری و بکارگیری طراحی محصول مشترک محقق می شود. براساس شبکه بودن یعنی هر بازیگری در زنجیره تامین میزان همکاری مساوی با آن دارد. حساسیت بازار نرخ تولید را با هر تغییر در تقاضا تغییر می دهد. این مدل برای کسب کارهایی که دارای درجه بالایی از تنوع تقاضا هستند، بسیار کاربردی است. برای مثال برند زارا را در نظر بگیرید، این برند چابک بودن خود را در هشیاری طراحانش در شناسایی مدهای جدید نشان می دهد. به محض اینکه طراحان زارا یک ترند با قابلیت فروش خوب را کشف می کنند، بسرعت طرح آن را روی کاغذ می کشند و مواد جدید را سفارش می دهند.

مدل انعطاف پذیر

مدل انعطاف پذیر به کسب و کارها اجازه می دهد که هم پاسخگوی نقطه اوج تقاضا و هم پاسخگویی تقاضای کم برای مدت طولانی باشند. در مدل انعطاف پذیر سه فاکتور باید در نظر گرفته شوند: تقسیم بندی وظایف، الگوریتم های دقیق فروش و برنامه ریزی انعطاف پذیر. این کار با متنوع کردن تامین کنندگان و بکارگیری اتوماسیون در همه بخش های شرکت امکان پذیر می شود. به عنوان مثال کارخانه های لوازم التحریر با مدل انعطاف پذیر کار می کنند. آنها می توانند پیش بینی کنند که در ابتدای سال تحصیلی و شروع مدارس، تقاضا برای محصولاتشان زیاد است و فروشگاه ها را از انواع خودکار، دفتر، خط کش، جامدادی و … پر می کنند. این کارخانه باید از موجود بودن همین محصولات در بقیه سال هر چند با تقاضای کمتر اطمینان حاصل کنند. این کار با انعطاف پذیری، داشتن تامین کنندگان متعدد که خیلی از آنها فصلی هستند و تکمیل الگوریتم های فروش بدست می آید تا شرکت محصولاتی را تولید کند که بعد از اتمام فصل فروش شان هم فروش مناسبی داشته باشند.

در این مقاله به ۵ مدل زنجیره تامین پرداختیم که استفاده از آنها به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. داشتن مدلی برنامه ریزی شده و مدون برای استراتژی خرید و تدارکات، به شما مزیت رقابتی می دهد و از صرف هزینه های اضافی به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند. فرقی نمی کند که روشی که برای زنجیره تامین خود در نظر گرفته اید کدام باشد، نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات به شما کمک می کند تا با استفاده از پورتال تامین کنندگان، روابط خود را با آنها مستحکم کنید، وندور لیست ایجاد کنید، استعلام قیمت بگیرید و سیستم مدیریت تامین خود را کاملا آنلاین پیش ببرید. برای دریافت دموی رایگان حضوری یا آنلاین نرم افزار امور خرید و تدارکات اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت